Marx'ın Tarihî Materyalizmi
Burada Marx'ın, Hegel ve Darwin'inkilere benzer bir hayat kavramı öne sürdüğüne işaret etmeliyiz. Hegel düşünce dünyasını bir savaş alanı olarak sunmuştu. Darwin dünyayı ve tabiatı kıyasıya bir savaş arenası olarak gösterdi ve Marx, insn toplumunun kendisini aynı renklere boyadı. Bu tabloda insanı, başlangıçtan beri dövüşürken ve kavga ederken görüyoruz:
İnsanın tabiatı, ihtiyaçları ve çıkarları uğruna diğer insnlarla mücadele emesini gerektiri. Bütünüyle bencillikten kaynaklanarak, insanlık çeşitli sınıflara bölünmüştür. Yine bu bencilliğe bağlı olarak çeşitli sınıflar arasında çelişki ve nefret oluşmuştur. İnsanlık tarihinin tekamülü ve bencil sınıf çekişmesine bağlıdır. Sadece uluslar arasındaki kavga da bu tabloda bütünüyle tabii bir olay olarak gözükür. Orada, insanlar arasında ortak ihtiyaçları ve çıkarları olanlşarla el ele vermek ve ekonomik ihtiyaçları ( çıkarları) bizimkilerle çatışanlarla dövüşmek; onları yurttaşımız yada dindaşlarımız olsalar bile doru bir harekettir. Hatta bu fiilden kaçınma, bu mücadeleden kaçma tabiata aykırıdır.
( Gelin Bu Dünya'yı Değiştirelim- MEVDUDİ s. 18-19)